Peter ten Lohuis is een kunstenaar wiens schilderijen een unieke benadering combineren: hij creëert zijn werken op jacquard geweven stoffen. Zijn artistieke proces begint met het fotograferen van vrouwelijke naaktmodellen. Vervolgens maakt hij uitsneden van deze foto’s, die hij gebruikt als basis voor zijn olieverf schilderijen op de stof.
De keuze voor jacquard geweven stoffen voegt een interessante dimensie toe aan het werk van ten Lohuis. Het patroon en de textuur van de stof mengen zich met de verf, waardoor een unieke interactie ontstaat tussen het schilderij en het materiaal waarop het is gemaakt. Het resultaat is een samensmelting van twee artistieke disciplines: schilderkunst en textielkunst.
Door uitsneden van de foto’s te gebruiken als basis voor zijn schilderijen, legt ten Lohuis de nadruk op specifieke elementen en composities. Dit geeft zijn werken een intieme en geconcentreerde esthetiek. De vrouwelijke naaktmodellen worden onderwerp van zijn artistieke exploratie. Hij speelt met licht, schaduw en vormen om expressieve en boeiende afbeeldingen te creëren.
De werken van Peter ten Lohuis op jacquard geweven stoffen nodigen uit tot een diepere verkenning van de menselijke vorm en roepen vragen op over identiteit, schoonheid en de relatie tussen kunst en ambacht. Zijn combinatie van technieken en materialen resulteert in werken die zowel visueel als tactiel aantrekkelijk zijn.
In 2021 won Peter ten Lohuis de van Reekum Cultuurprijs. Deze geldprijs, die eens in de twee jaar wordt uitgereikt, stelde hem in staat zijn eigen doek te ontwerpen. In samenwerking met het Textiellab van het Textielmuseum in Tilburg creëerde hij zijn eigen schilderdoek. Hierdoor kwam alles bij elkaar, de modellen, het doek en het schilderen. Het doek een verwijzing naar de Arts and Crafts, een stroming die zich afzette tegen de industrialisatie en meer het ambacht en kleinschalige productie voorstond.
Het hele doek is ontworpen met druivenbladeren en takken van de bramenstruik. De druif staat symbool voor kracht en groei, maar ook voor maagdelijkheid en vruchtbaarheid. De braam wordt gezien als de beschermer van heilige plaatsen, de brandende bramenstruik is een mysterieus goddelijk gegeven. Je zou ook de druif als zacht en sensueel kunnen ervaren en de braam als stekelig en afstandelijk.
Opleiding
Aki, academie voor kunst en industrie, Enschede
Prijzen
Van Reekum Cultuurprijs 2020-2021
Collecties
Gemeente Enschede
Werkperiode
Apollohuis, Paul Panhuysen